Wcześniej w Polsce, po pomyślnych testach w CBK warunkach laboratoryjnych, przechodził program testów lotnych wspólnie z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych. Testy lotne przeprowadzane były na małym samolocie ITWL SONEX. W pierwszym etapie wykonano konstrukcje do montażu na pokładzie samolotu. Dokonano testów systemu antywibracyjnego i po testach wprowadzono niezbędne zmiany celem poprawy parametrów systemu. Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi instalowania nowych konstrukcji na pokładzie samolotu przeprowadzono testy elektryczne wzajemnych zakłóceń systemów elektronicznych spektrometru z systemami pokładu samolotu. Nie zanotowano wzajemnej interferencji tych systemów i wpływu na poprawne ich działanie.
Testy systemu Spektrop2 na samolocie |
Drugi projekt formalnie zakończył się 30 maja 2014 roku. Prace nad rozwojem spektrometru hiperspektralnego są kontynuowane w ramach prac własnych CBK PAN.
W sezonie jesiennym 2013 zakończono testy lotne i wprowadzono niezbędne poprawki do konstrukcji. Surowe nie obrobione zobrazowania przedstawione są na zdjęciach poniżej. Wymagana jest lepsza stabilizacja samolotu. Ponowne pomiary z innym samolotem o lepszej stabilizacji planowane sa na kwiecień i maj 2014.
Parametry systemu:
- Detektor z 16-toma wyjściami CCD180-512-SFT firmy Sarnoff
- Ogniskowa teleskopu f=115 mm
- Pole widzenia FOV = 4,5 deg. ( możliwy FOV =15 deg.)
- 100 klatek na sekundę (praca z taktem 2,5MHz)
- Zakres spektralny ?=400 -1000 nm
- Rozdzielczość spektralna ?? = 2 nm
- Rozdzielczość przestrzenna 1,3 cm z 100 m pułapu
- Swath dla 100m wysokości 7,8 m
Wartość pierwszego projektu 4 958 94,40 zł, czas realizacji 1 kwietnia 2009 - 30 czerwca 2011.
Całość projektu została podzielona na kilka zadań, odpowiadających modułom funkcjonalnym proponowanego sytemu, podzielonych na trzy grupy tematyczne:
- Moduły optyczne systemu obrazująco-spektralnego (GT1 - optyka)
- Moduły elektroniczne systemu obrazująco-spektralnego (GT2 - elektronika)
- Moduły mechaniczne systemu obrazująco-spektralnego (GT3 - mechanika)